Kutsu seuran kevätkokoukseen

Tervetuloa Suomen Merihistoriallisen yhdistyksen (Sjöhistoriska föreningen i Finland ry) kevätkokoukseen!

Tiistaina 14.5.2024 klo 17.00 Tieteiden talo Sali 504, Kirkkokatu 6 Helsinki

Tilaisuus alkaa ST Ove Enqvistin kaikille avoimella esitelmällä ”Obbnäs – elämää saaristokylässä”. Esitelmän jälkeen on kahvitauko, jonka jälkeen pidetään jäsenille tarkoitettu yhdistyksen kevätkokous.

Obbnäs

Elämää saaristokylässä

Esitys perustuu maaliskuussa julkaistuun teokseen. Obbnäs sijaitsee Kirkko­nummen kunnan eteläosassa. Esityksessä käsitellään Obbnäsin ja sen lähialueiden, pitkälti tuntematonta, historiaa 1500-luvulta varuskunnan perus­ta­miseen saakka. Värikkääseen historiaan sisältyy mm. tataarien ryös­tö­retket 1500-luvulla, hylkyjen ryöstöt, alueen vihollisista varoittavat merkkitulet jne., mutta myös alueen asukkaiden ja kesävieraiden jokapäiväinen elämä Porkkala vuokra-aikaan 1944 saakka. Neuvostoliiton vuokra-aika ja alueen palautus 1956 ja siihen liittyvät pakkolunastuskysymykset tuodaan lyhyesti esille. Varuskunnan historiaa ei käsitellä.

Kevätkokouksen esityslista

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen puheenjohtajan ja sihteerin valinta

3. Pöytäkirjantarkastajien ja ääntenlaskijoiden valinta

4. Laillisuus ja päätösvaltaisuus

5. Työjärjestys ja asialistan hyväksyminen

6. Toimintakertomus vuodelta 2023

Yhdistyksen puheenjohtaja esittelee toimintakertomuksen

7. Tilinpäätös ja toiminnantarkastajien lausunto vuodelta 2023

Yhdistyksen taloudenhoitaja esittelee yhdistyksen tilinpäätöksen. Toiminnantarkastajan lausunto  esitellään kevätkokoukselle.

8. Vastuuvapauden myöntäminen vastuuvelvollisille

9. Muut asiat, mm. yhdistyksen kesäretki Tukholmaan

10. Kokouksen päätös

(Kuva: Olkikattoinen yksinäistuparakennus Kirkkonummen Obbnäsissä. Museovirasto, Kansatieteen kuvakokoelma.)